
Framgångsrika nischbolag

”Gemensamt för Karnells bolag är att de har ledande marknadspositioner och goda utsikter för framtida tillväxt och verksamhetsförbättringar”
Petter Moldenius, VD på Karnell
Fokus på växande och lönsamma industriteknikbolag med höga marginaler
Affärssegment och bolagstyp. Fokus på nordiska B2B industriteknikföretag som är marknadsledare inom sin nisch. Vi tittar främst på produktföretag men är öppen för nischade produktionsföretag med hög lönsamhet. Vi förvärvar ej rena distributörer utan egna produkter eller system.
Historisk finansiell och operativ stabilitet. Förutsägbar försäljning och stabila återkommande kassaflöden gör förvärven relativt motståndskraftiga mot konjunkturnedgångar och råvarupriser. Bolagen vi utvärderar har en omsättning mellan 50-350 MSEK och en hög lönsamhet över 10% EBITA. Vi förvärvar ej s.k. carve-outs eller bolag utan historik eller bolag med volatil finansiell historik.
Stark marknadsposition och hållbar konkurrensfördel. Kännetecknas av höga inträdesbarriärer, lågt kundbortfall och starka kundrelationer. Produktsortimentet ska kännetecknas av hög innovationsgrad och stödjas av teknikutveckling, men samtidigt inte vara för FoU-intensivt.
Förmåga att skala och flera tillväxtmöjligheter. Exempel på tillväxt är lansering av nya produkter, nya kunder, ökad merförsäljning, inträde i närliggande industrier och expansion till nya geografiska områden.
Ägande. Vi föredrar att förvärva entreprenörsledda företag och har ambitionen att vara aktiv både operativt och i styrelsen. Vi förvärvar enbart majoritetspositioner och helst över 90 % sett över tid. Vi ser gärna att entreprenören stannar som delägare efter förvärvet.
Stark ledningsgrupp. Den idealiska ledningsgruppen har lång branscherfarenhet med en gedigen meritlista och fungerar bra tillsammans.
Låga investeringskrav. Företag med låga investeringskrav binder mindre kapital vilket ger ledningen större flexibilitet vad gäller fördelning av kapital.
Våra bolag

”I Karnell får vi en stark strategisk och finansiell partner för att stärka vår marknadsposition ytterligare”
Mikko autio, VD på KL Mechanics